Fooi ophalen: zo doe je dat!



gaten tevreden
The Job Bar

Fooi is best wel een dingetje als je werkt in de horeca. Een goede fooi voelt op een zware werkdag toch als een fijne beloning. De ene dag merk je dat jouw gasten erg vrijgevig zijn, terwijl zij op andere dagen het geld in hun zak houden. Haal je in vergelijking met je collega’s minder fooi op? Of ben je gewoon benieuwd welk gedrag ervoor kan zorgen dat je meer fooi ontvangt? Lees dan onderstaande 5 tips voor het ophalen van fooi!

1. Doe dat stapje extra!

We kennen het gevoel allemaal. Je wilt iets bestellen, maar de bediening is in geen velden of wegen te bekennen. Je bent zo gefocust op het vangen van de aandacht van het personeel, dat je bijna je eigen gezelschap vergeet. Onthoud dus dat het belangrijk is om je gasten het gevoel te geven dat je altijd in de buurt bent als je ze nodig hebt. Dit betekent niet dat je elke minuut aan je gasten hoeft te vragen of alles naar wens is. Loop wel frequent even langs de tafel en vraag op zijn tijd of je iets voor ze kunt betekenen. Hoor je een mes vallen? Breng een nieuwe voordat deze gevraagd wordt. Hoor je mensen twijfelen over de locatie van de wc? Wijs ze de weg. Deze kleine gebaren maken echt het verschil. Doe nét dat stapje extra!

2. The personal touch

Als jouw gasten het idee hebben dat ze je een beetje hebben leren kennen tijdens hun borrel of etentje, dan zijn zij geneigd sneller en meer fooi te geven. Probeer aan te voelen op welk moment een grapje of luchtige opmerking op zijn plaats is of wanneer de gast jouw advies nodig heeft. Wees daarbij niet bang om een stukje van je persoonlijkheid bloot te geven. Let wel op dat je niet té persoonlijk wordt en overdrijf niet. Blijf professioneel!

3. Weet waar je het over hebt

Het lijkt heel simpel en logisch, maar helaas laat bedieningspersoneel vaak punten liggen op het vlak van productkennis. Wij moedigen jou dan ook aan om je te verdiepen in de producten die je serveert. Weet wat er op de kaart staan, welke ingrediënten een gerecht bevat en wat die nieuwe cocktail zo speciaal maakt. Alleen op deze manier kun jij je gasten optimaal te woord staan en adviseren. En geloof ons: je zult aanzienlijk meer fooi ophalen op het moment dat je weet waar je het over hebt. Je zult namelijk veel relaxter en zelfverzekerd je werk kunnen doen.

4. Herhaal de bestelling

Het staat professioneel en het stelt jouw gasten gerust: het herhalen van de bestelling. De gast voelt zich gehoord en weet zeker dat de bestelling goed is doorgekomen. En jij weet dat je alles goed hebt verstaan. Doe jezelf én je gast dus een lol en leer jezelf aan om dit consequent te doen!

5. Bijt op je tanden

Soms krijg je in het horecavak te maken met klagende gasten. Het hoort er allemaal bij. Onthoud goed dat je flink punten kunt scoren bij de gast als je op de juiste manier omgaat met zijn of haar klacht. Ten eerste is het belangrijk om de gast het gevoel te geven dat je de klacht serieus neemt. Het maakt daarbij niet uit wat jij van de klacht vindt: voor de gast is de situatie belangrijk genoeg om erover te klagen. Ten tweede is het van belang op welke manier je de klacht oplost. Denk mee met de gast en draag waar mogelijk verschillende oplossingen aan. En maak je excuses. Ook al ligt het niet aan jou. Je zult merken dat de gast jouw effort waardeert en dat deze soms zal worden gewaardeerd met een fikse fooi!



Deel dit artikel:
  Naar blogoverzicht



Interesse in een baan in de horeca? Bekijk dan snel het job overzicht!

Bekijk jobs